انتخاب یک عطر مناسب در میان پیچیدگی و تنوع رایحهها، همیشه کار سخت و دشواری است. با این حساب، اگر در زمینه انتخاب عطر حرفه ای نیستید بهتر است به این زودیها امید خودتان را از دست ندهید.
واقعیت این است که دنیای عطر و رایحهها، بسیار وسیعتر از تصورات ما است. حتی برخی از متخصصان و عطرشناسان، معتقدند که برای هر شخص، رایحهای خاص و متمایز وجود دارد که باید آن را پیدا کند. اگر در جستجوی رایحه منحصر به فرد خودتان هستید، یا میخواهید عطر را به عنوان ارمغانی شایسته به کسی هدیه دهید، کافی است با برخی ویژگیهای کلی آن آشنا شوید.
راهنمای خرید عطر
وسعت سرزمین عطرها، به قدری است که در چند دسته بندی ساده خلاصه نمیشود. اما به عنوان راهنمای کلی برای انتخاب و خرید عطر مناسب، میتوانید در این موارد دانستنیهای خود را افزایش دهید.
تعیین گروه جنسیتی عطر
نخستین فاکتوری که در انتخاب عطر با آن روبرو میشوید، گزینش جنسیتی آن است. رایحهها از دیدگاه جنسیتی به سه دسته کلی عطر زنانه، مردانه و یونی سکس(قابل استفاده برای خانمها و آقایان) تقسیم میشوند.
عطرهای مردانه اغلب رایحه تند، گرم و سنگینی دارند و با روحیات آقایان هارمونی بیشتری ایجاد میکنند. درحالی که رایحههای زنانه، اغلب لطیف و ملایم هستند و به خوبی پازل روحی خانمها را تکمیل میکنند.
اما دسته دیگری از عطرها وجود دارند که یونی سکس نامیده میشوند. این عطرها، از نظر جنسیتی در دسته خاصی قرار نمیگیرند و به صورت مشترک برای خانمها و آقایان قابل استفاده و اشتراک هستند. یونی سکس بودن عطرها، اغلب توسط عطار یا برند تولید کننده عطر تعیین میشود.
جستجو در میان گروههای بویایی
یکی از اصلیترین شاخصههای دسته بندی عطر، گروه بویایی آنها است. عطرها با توجه به عناصر وجودی خود و رایحهای که ایجاد میکنند، در گروه بویایی خاصی تقسیم بندی میشوند.
مهم ترین گروههای بویایی عطر، شامی این دسته بندی است:
-
گروه بویایی گلی
رایحههای گلی یا فلورال، یکی از پرطرفدارترین گورههای بویایی عطرها به حساب میآیند. عطرهای گلی، رایحه ملایم و لطیفی دارند و بیشتر در تولید عطرهای زنانه و بهاری مورد استفاده قرار میگیرند.
البته این روزها استفاده از رایحهای گلی در عطرهای مردانه، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. عطرهای گلی، تجربه لطیف و رویایی از جنس شکوفههای بهاری هستند که وجودتان را نوازش میکنند.
-
گروه بویایی مرکبات
اگر به دنبال رایحهای طراوت بخش و سرزنده برای گذراندن روزهایتان هستید، عطرهای مرکباتی پیشنهاد جذابی برای شما به شمار میروند. عطر ترش و تازه مرکبات، شور و نشاط خاصی برای روح و جسمتان به ارمغان میآورد. به خصوص در روزهای گرم و کلافه کننده تابستان، این گروه بویایی مانند اعجازی باور نکردنی نجاتتان میدهد. نتهای جذاب لیمو، ترنج، گریپ فروت و ماندارین از جمله پرطرفدارترین عناصر عطرهای مرکباتی هستند.
-
گروه بویایی شرقی
- عطرهای گرم، عجیب و اغوا کننده اغلب در گروه بویایی شرقی جای میگیرند و جالب اینجاست که این گروه بویایی، یکی از قدیمیترین انواع عطرها را به خود اختصاص میدهد. از عودهای باستانی معابد چین تا عطر بخورات مراکشی، همگی متعلق به گروه بویایی شرقی هستند.
با انتخاب عطرهای شرقی، گرما و جذابیت بینظیری وجودتان را دربر میگیرد.در تولید این عطرها، معمولا از مشک، وانیل، ادویه، رزین و عطر گیاهان وحشی استفاده میشود.عطرهای شرقی، تجربهای نرم و لطیف از نوازش رایحهها را برایتان رقم میزنند.-
گروه بویایی چوبی
گروه بویایی چوبی، تلفیقی از جسارت، ماجراجویی و جادو را در خود جای داده است. انتخاب این مجموعه بویایی، نزدیکترین تجربه به معجزه را برایتان فراهم میکند. رایحههای معطر چوب صندل، سدر، نعناع هندی و وتیور در این دسته بندی هستند. رایحههای چوبی در طراحی انواع عطرهای زنانه و مردانه کاربرد دارند.
-
گروه بویایی چرمی
نام گروه بویایی چرمی، با عطرهای گس و مردانه گره خورده است و پیوندی تنگاتنگ دارد. به خصوص اگر دوست دارید در جمعها متمایز شوید یا اعتماد به نفس کافی ندارید، انتخاب عطرهای چرمی به شما پیشنهاد میشود.
این رایحه خاص، کاریزمای فردی شما را ارتقا میدهد و شخصیتی برجسته برایتان به وجود میآورد. عطرهای چرم اغلب ترکیبی از نتهای تنباکو، چوب و چرم را در خود جای دادهاند، رایحههای تلخ و گرمی که به خوبی با شخصیت مردانه هماهنگ میشوند.-
گروه بویایی چایپر
-
اگر مایل به تجربه رایحهای پیچیده و ابهام آمیز هستید، بهتر است به سراغ جادوی چایپر بروید. این گروه بویایی، اغلب با نام رایحه مدیترانهای یا قبرسی نیز ترجمه و شناخته میشود. چایپر، یکی از جدیدترین انواع گروه بویایی عطرها است و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.
عطرهای چایپر، نسیمی خنک و سبز از دریاهای مدیترانه را به مشامتان هدیه میدهند. آنها در طراحی و تولید انواع عطرهای مردانه و زنانه کاربرد دارند و یکی از پرطرفدارترین گروههای بویایی به حساب میآیند. چایپر، نخستین بار از ترکیب هماهنگ عطرهای خزه، بلوط، لابدیوم، نعناع هندی و ترنج تولید شد.
غلظت عطر مورد نظرتان را انتخاب کنید
در این قسمت، به دشوارترین بخش انتخاب عطر میرسیم. عطرها از نظر غلظت، به چند دسته مختلف تقسیم بندی میشوند. منظور از غلظت عطر، درصد اسانس و ترکیب الکل به کار رفته در آن است. به این معنی که هرچه غلظت اسانس به کار رفته در عطر بیشتر باشد، خلوص آن نیز بیشتر است و رایحه تندتری را به وجود میآورد.
اما متاسفانه باورهای نادرستی درباره مفهوم غلظت عطرها وجود دارد که انتخاب صحیح عطر را تحت تاثیر قرار میدهد. برخی از افراد به اشتباه گمان میکنند که درصد خلوص عطر با کیفیت آن در ارتباط است. مراقب باشید در دام این باور اشتباه گرفتار نشوید؛ غلظت عطر با ماندگاری و شدت رایحه آن در ارتباط است و ربطی به کیفیت عطر ندارد.
این موضوع ممکن است در وهله اول کمی گیج کننده به نظر برسد، به خصوص زمانی که در صنعت عطر تازه وارد هستید. اما نگران نباشید، آشنایی با تعریف و ویژگیهای کلی هریک از غلظتهای عطر، تمام ابهامات ذهنی شما را رفع میکند.
اکستریتها در مقایسه با دیگر غلظتهای عطر، درصد اسانس بیشتری را در ساختار خود جای میدهند. به صورت کلی، درصد اسانس اکستریتها چیزی بین 35 تا 45 درصد برآورد میشود. این عطرها، تولید انبوه ندارند و معمولا به صورت محدود و سفارشی تولید میشوند. همچنین، طراحی بطری آنها با دیگر ادیشنها متفاوت است. بطری اکستریت د پرفیومها به گونهای طراحی شده که حتی یک قطره از آن هم هدر نرود.
اکستریتها، عطرهای بسیار تندی هستند و ماندگاری فوقالعاده بالایی دارند. درست است که پخش بوی عطر تا حد بالایی به چیدمان نتهای آن بستگی دارد، اما اکستریتها، به صورت قابل توجه و استثنایی، قدرت پخش بالایی دارند.
این غلظت خاص از عطر، برای استفاده در مکانهای عمومی، قرارهای کاری یا دوستانه گزینه مناسبی نیست. ساختار خاص اکستریتها، برای شرکت در محافل خاص و مهمانیهای سوپر لوکس طراحی شده است. در تولید عطرهای اکستریت، اغلب از رایحههای تند عنبر، عود، مشک و وانیل استفاده میشود.
غلظت اسانس ادوپرفیوم، به طور تقریبی 15 تا 20 درصد است و در مقایسه با انواع اکستریت، خلوص کمتری دارد. اما نسبت به ادکلن و ادوتویلت، پیچیدهتر و سنگینتر است. ادوپرفیوم، از پرطرفدارترین غلظتهای عطر محسوب میشود و برای مناسبتهای رسمی و کاری، ملاقاتهای خاص و مهمانیها مناسب است.
این غلظت خاص عطر، ماندگاری بالا و قابل قبولی دارد و حدود 5 ساعت شما را همراهی میکند. ادوپرفیومها با نتهای استاندارد عود، وانیل، سدر، چوب صندل و عنبر، مقام دوم را از نظر غلظت و ماندگاری عطر به خود اختصاص میدهند.
-
ادوتویلت
اگر به دنبال غلظتی از عطر هستید که برای همه موقعیتها مناسب باشد، بیشک ادوتویلتها بهترین انتخاب برای شما هستند. درصد اسانس به کار رفته در ادوتویلتها حدود 5 تا 15 درصد است و حدود 2 تا 3 ساعت ماندگاری دارند. ادوتویلت در مقایسه با اکستریت و ادو پرفیوم، ماندگاری و شدت عطر کمتری دارد. در واقع رایحه ملایم ادوتویلت، آن را به محصولی همه کاره و محبوب تبدیل کرده است.
ادو تویلتها به خاطر درصد کمتر اسانس، قیمت پایینتری نسبت به انواع غلیظتر عطر دارند و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند. همچنین به خاطر ماندگاری کمتری که دارند، در حجمهای بیشتری تولید و عرضه میشوند.
ادوتویلتها به قدری پرطرفدار هستند که به نبض سرمایه گذاری دنیای عطر تبدیل شدهاند. هرکدام از عطرهای معروف دنیا را که انتخاب کنید، میتوانید نسخه ادوتویلت آن را به راحتی تهیه نمایید.
-
ادکلن
ادکلن، نخستین بار توسط عطرساز مشهور یوهان ماریا فارینا در سال 1709 تولید و به بازار عرضه شد. مبدا تولید این غلظت خاص از عطر، شهر کلن آلمان بود و ادکلن به معنای آب معطری است که از شهر کلن منشا گرفته است. غلظت اسانس به کار رفته برای ساخت ادکلن، حدود 3 تا 4 درصد است و تقریبا 2 تا 3 ساعت ماندگاری دارد. ادکلن به دلیل درصد بالای الکل خود، اغلب پخش بوی قابل قبولی را فراهم مینماید.
ادکلنها نیز مانند ادوتویلت، رایحه بسیار ملایمی دارند و انتخاب عالی برای رفتن به سرکار، استفاده روزمره، پیاده روی و … به شمار میروند. به خصوص اگر قرار است در مکانهای عمومی و شلوغ تردد داشته باشید، ادکلن بهترین گزینه برای شما است. چرا که احتمال برانگیختن حساسیتهای تنفسی را در چنین محیطهایی کاهش میدهد.